Wat is affiliate marketing?

Affiliate marketing is een vorm van marketing waarbij de ene partij de producten of diensten van een andere partij promoot en hier een commissie voor ontvangt op het moment dat er een transactie plaatsvindt. Deze transactie kan verschillende vormen hebben, evenals het commissiemodel. Kern blijft dat de affiliate (of publisher) de producten of diensten van de adverteerder (of verkoper) promoot en bezoekers doorverwijst naar de webshop van deze adverteerder. Alles over wat affiliate marketing is leggen we je uit in dit artikel!

De definitie van affiliate marketing

Affiliate marketingAffiliate marketing heeft verschillende definities. Wikipedia geeft de volgende definitie van affiliate marketing: “Affiliate marketing is een vorm van internetmarketing waarbij adverteerders hun partners (affiliates) belonen voor de gegenereerde verkopen of leads (zoals lidmaatschappen -abonnementen) die de affiliate heeft aangeleverd.”

Hoewel deze definitie affiliate marketing goed omvat, is deze vrij uitgebreid. Een meer simpele definitie van affiliate marketing is: “het promoten van producten en diensten van anderen door de affiliate in ruil voor een commissie.”

Hoe werkt affiliate marketing?

Bij affiliate marketing zijn er in principe drie partijen die een belangrijke rol spelen. Allereerst de affiliate (of publisher/partner), daarnaast de adverteerder (of verkoper/merchant) en als laatste de koper (of consument). Afhankelijk van het type commissie dat is afgesproken krijgt de affiliate een bepaald bedrag op het moment dat de consument bij de adverteerder koopt.

Zoals te zien in de afbeelding begint affiliate marketing met de publisher die zich aanmeldt voor het affiliateprogramma van de adverteerder. Vervolgens promoot de affiliate de (digitale) producten of services van de adverteerder. Dit kan op verschillende kanalen, zoals een blog, website, social media of ander platform. Op het moment dat de dan nog potentiële klant op de link klikt van de affiliate naar de website van de adverteerder wordt er een cookie geplaatst. Koopt de klant een product of service van de adverteerder, dan betaalt de adverteerder de commissie uit aan de publisher.

Publisher vs. adverteerder

Zoals gezegd is er binnen affiliate marketing sprake van publishers en adverteerders. Op het moment dat je geld wilt gaan verdienen door middel van affiliate marketing zal je de publisher zijn. Binnen affiliate marketing zijn de publisher en de adverteerder altijd aan elkaar gebonden. De publisher zorgt voor verkeer naar de website van de adverteerder en de adverteerder betaalt de publisher uit. 

Wat is een publisher binnen affiliate marketing?

Binnen affiliate marketing is de publisher (of affiliate) degene die de producten en diensten promoot op verschillende (online) kanalen. Hierbij wordt er gebruik gemaakt van een persoonlijke URL (webadres). Op het moment dat iemand op deze pagina klikt wordt er een stukje code geplaatst, zodat duidelijk is dat de gebruiker via het kanaal van de affiliate is gekomen. De publisher ontvangt commissie van de adverteerder.

Wat is een adverteerder binnen affiliate marketing?

Een adverteerder binnen affiliate marketing is degene die producten verkoopt of diensten verleent. De adverteerder is de partij die de commissie aan de publisher betaalt. Om nieuwe klanten binnen te halen maakt de adverteerder dus gebruik van affiliates die hun producten of diensten promoten. Vaak maakt een adverteerder gebruik van een affiliatenetwerk om meerdere publishers tegelijk te kunnen aanspreken. 

De perfecte match tussen een publisher en adverteerder

Om het maximale resultaat voor beide partijen te behalen is het van belang dat er een goede match is tussen de publisher en de adverteerder. Als eerste is het van belang dat het product of de dienst die de adverteerder aanbiedt aansluit bij de doelgroep van de publisher. 

Het schiet natuurlijk niet op om vleesproducten aan vegetariërs te promoten of om auto onderdelen te promoten op een website over paardensport. De match is er niet en de kans op conversies is zeer klein. Daarbij is niet alleen interesse van belang. Andere factoren, zoals inkomen en leeftijd spelen ook een belangrijke rol. Zo zijn verzekeringsproducten vaak minder interessant voor een doelgroep tot zo’n 25 jaar. Ook luxe producten promoten op een blog over minimalistisch leven is geen ideale match.

Verder is van belang voor een goede match dat de doelgroep van de publisher groot genoeg is of dat het conversiepercentage vrij hoog ligt bij een lage commissie. Bij een hoge commissie hoeft de groep aan wie het product of de dienst gepromoot wordt niet per se heel groot te zijn om toch redelijk te verdienen.

Hoe ziet een perfecte match tussen publisher en adverteerder er dan uit? Allereerst sluiten de producten of services die gepromoot worden aan bij de interesses of problemen van de doelgroep. Daarnaast zijn deze betaalbaar voor de doelgroep. Voor de publisher is het van belang dat de commissie interessant genoeg is om de producten en services te promoten, zodat het voor de publisher het waard is deze te promoten.

De voordelen van affiliate marketing

Affiliate marketing biedt veel voordelen. Niet voor niets wordt het een steeds populairdere manier van geld verdienen. Influencers, bloggers en website-eigenaren maken steeds meer gebruik van affiliate marketing als verdienmodel om meer uit hun business te halen. Dit is niet vreemd door de vele voordelen die aan affiliate marketing zitten. De belangrijkste voordelen van affiliate marketing zijn:

  • Er zijn geen (extra) investeringskosten aan gebonden
  • Laagdrempelig om mee te beginnen
  • Kan uitgroeien tot een vorm van passief inkomen
  • Zelf bepalen welke producten of diensten worden gepromoot
  • Bijna in elke niche wel adverteerders om te promoten
  • Ideaal uit te voeren als side hustle
  • Geen zorgen over after-sales
  • Geen voorraad of orders doorzetten zoals met dropshipping
  • Enorm schaalbaar

De nadelen van affiliate marketing

Natuurlijk is affiliate marketing niet enkel een kwestie van voordelen en gemak, anders zou iedereen dit natuurlijk direct doen. Zeker in het begin kan er behoorlijk wat werk zitten in het opbouwen van een betrouwbaar kanaal en het bereiken van je doelgroep. Kortom, er kleven dus zeker ook nadelen aan affiliate marketing. De belangrijkste nadelen van affiliate marketing op een rij gezet:

  • Het kost tijd om verkeer / volgers op te bouwen
  • Veelal werk je alleen, dit kan eenzaam zijn
  • Afhankelijk doordat je geen eigen product of dienst hebt
  • Afhankelijk van het affiliateprogramma van de adverteerder
  • Inkomsten zijn variabel
  • Commissies kunnen geannuleerd worden door uiteinlopende redenen

Voor wie is affiliate marketing geschikt

Affiliate marketing is geschikt voor iedereen die graag online, onafhankelijk van een baas geld verdient. Doordat je met affiliate marketing niet locatiegebonden bent is het ideaal voor iedereen die veel wil reizen en locatie onafhankelijk wil werken, digital nomads.

Daarbij is affiliate marketing ook perfect voor eigenaren van websites of blogs die hier meer uit willen halen. Door middel van het plaatsen van relevante affiliate links kan er relatief eenvoudig een extra inkomstenstroom uit de website of blog worden gecreëerd. Ook voor influencers kan het een interessant verdienmodel zijn om meer te verdienen door het promoten van producten aan hun volgers.

Affiliate marketing is door voor een vrij brede groep online ondernemers geschikt, met name als je geen eigen voorraad wilt aanhouden. Daarbij is van belang dat er een flink portie geduld aanwezig is, omdat het in het begin een tijd kan duren voordat de eerste commissies binnenkomen.

Hoe begin je met affiliate marketing

Als je wilt beginnen zijn er twee elementen cruciaal om succesvol geld te verdienen: 

  1. Een product of dienst (het te promoten aanbod)
  2. Een bron van verkeer

Om succesvol te beginnen met affiliate marketing is het doel om het juiste aanbod aan de juiste doelgroep aan te bieden, zodat deze converteren. Hierbij kies je allereerst een specifieke niche waarop je wilt focussen. 

Beginnen met affiliate marketing: het juiste aanbod kiezen

Eén van de cruciale elementen om te beginnen met affiliate marketing is het kiezen van het aanbod; de producten en diensten die je gaat promoten. Begin je net? Dan is het verstandig niet direct puur te gaan kijken naar wat het meeste oplevert. Kies vooral iets waar je interesse in hebt. Zo ga je de eerste periode, waarin je waarschijnlijk nog niet heel veel (soms nog helemaal niets) verdient, makkelijker overbruggen. Ben je meer ervaren, dan kan je zeker kiezen om naar de commissie te kijken die je ontvangt en hieromheen een platform te ontwikkelen of te gebruiken.

Beginnen met affiliate marketing: de verkeersbron creëren

Als je weet wat je wilt gaan promoten is het van belang dat je weet hoe je jouw doelgroep wilt gaan bereiken, het kiezen van de verkeersbron of platform. Het platform of de verkeersbron die je kiest is hetgeen waar je de producten of diensten op promoot. Meest gebruikelijk is het beginnen (of uitbreiden) van een website. Dit kan zowel een grote website zijn als je een breder publiek wil aanspreken of juist een kleine, specifieke niche website. Naast het beginnen van een website kan je ook door middel van Facebook, Instagram, YouTube of een ander social mediakanaal beginnen met promoten. 

Daarnaast zijn er ook nog opties om affiliate marketing toe te passen door middel van online advertenties, via forums of websites waar je zelf artikelen kan publiceren als gastschrijver. De mogelijkheden zijn eindeloos, overal waar verkeer komt kan je jouw aanbod promoten met je unieke link.

Affiliate netwerken en programma’s

De meeste mensen die beginnen met affiliate marketing sluiten zich aan bij een affiliate netwerk of een specifiek affiliate programma van een specifieke adverteerder. Per adverteerder die je wilt promoten verschilt waar je, je voor moet aanmelden. Ben je eenmaal aangemeld voor een programma of netwerk, dan kan je beginnen met het promoten van producten of diensten.

Er zijn tal van netwerken en programma’s, zowel nationaal als internationaal en allemaal met verschillende verdienmodellen. Deze hebben elk een eigen commissiemodel en soms meerdere modellen. Dit kan verschillen van Pay Per Sale (PPS) en Pay Per Lead (PPL) tot Pay Per Click (PPC). Daarnaast zijn er ook programma’s waarbij je terugkerende inkomsten ontvangt op basis van een abonnementsvorm.   

Meer weten over affiliate marketing?

Wil je meer weten over affiliate marketing? Op Affiliateindex.nl geven we je tips en informatie om te beginnen met affiliate marketing en hoe je hier geld mee kan gaan verdienen. Op die manier kan je goed van start gaan en is de kans op succes groter. Daarnaast bieden we het meest complete overzicht van affiliate programma’s en affiliate netwerken. Zo weet je precies wat er op de markt is en waar je mee aan de slag kan gaan.

Wees ook niet bang om te investeren in een goede cursus. Hiermee krijg je een nog beter beeld en vaak toegang tot gelijkgestemden die je verder kunnen helpen. Een voorbeeld hiervan is de cursus van Jacko Meijaard. Voor nog geen vijf tientjes heb je al toegang tot een enorme bron van kennis en ondersteuning!

Leg mij meer uit over affiliate marketing

Menu