Affiliate marketing is een vrij bekende term in de online marketingwereld, maar als je net begint kan het ook veel vragen oproepen. Hoe werkt affiliate marketing bijvoorbeeld. Mensen die weinig van weten of geen goede ervaringen mee hebben roepen bijvoorbeeld wel eens dat affiliate marketing een scam is. Er wordt ook nog wel eens geroepen dat affiliate marketing een piramideschema (pyramid scheme in het Engels). Beide zijn niet waar. In dit artikel leggen je uit wat het wel is en hoe affiliate marketing werkt.
Inhoudsopgave
Hoe werkt affiliate marketing precies?
De werking van affiliate marketing is vrij eenvoudig. In onderstaande afbeelding staat het model uitgetekend. De affiliate (of publisher) promoot een bepaald merk, product of dienst en stuurt verkeer door naar de website van de adverteerder. Dit verkeer, de bezoeker/klant, koopt iets van de adverteerder. Vervolgens ontvangt de affiliate een commissie van de adverteerder. Dit kan een percentage van de omzet zijn of een vast bedrag. In de basis is dit hoe het affiliate model werkt, maar er zijn ook varianten hierop.
Verschillende vormen van affiliate marketing
Hoewel de werking van affiliate marketing in de basis gelijk is (publisher stuurt verkeer naar de adverteerder en als deze actie onderneemt dan ontvangt de publisher een commissie van de adverteerder), zijn er verschillende vormen van affiliate marketing. Deze zitten met name in het moment dat de affiliate een commissie verdiend. De basis die hierboven staat gaat in principe op voor een gerealiseerde verkoop. Dit wordt ook wel PPS (Pay Per Sale) genoemd.
Er zijn echter ook andere manieren waarop een affiliate commissie kan ontvangen van de adverteerder. Hiervoor hoeft niet altijd een verkoop gerealiseerd te worden. Zo is er ook PPL (Pay Per Lead). Hierbij brengt de affiliate leads aan bij de adverteerder. Zo kan de adverteerder bijvoorbeeld contact opnemen met een potentieel geïnteresseerde of gaat het om een ingevulde offerte-aanvraag. De verkoop is hierbij nog niet beklonken, maar toch ontvangt de affiliate al een vergoeding.
Twee andere modellen van affiliate marketing zijn PPC (Pay Per Click) en PPV (Pay Per View). Bij PPC ontvangt de affiliate commissie als de bezoeker klikt op de unieke link naar de adverteerder. Hiervoor hoeft geen verdere actie te worden ondernomen. Bij PPV ontvangt de affiliate commissie telkens als promotiemateriaal, bijvoorbeeld een banner, gezien is door een bezoeker. Hier hoeft niet op geklikt te worden. Deze twee modellen zijn minder interessant, omdat de commissies vaak zeer laag zijn.
Hoe werkt affiliate marketing en de toegevoegde waarde ervan
Zoals aangegeven heeft affiliate marketing soms ten onrechte een slechte naam. Het zou een scam zijn of juist een piramideschema, ook wel multi-level marketing (MLM) genoemd. Beide zijn niet waar en affiliate marketing kan juist een enorm toegevoegde waarde hebben voor zowel de bezoeker, affiliate en adverteerder. Deze misconceptie komt vaak voort uit onwetendheid. Als je weet hoe affiliate marketing werkt en wat de toegevoegde waarde hiervan is, zal je er waarschijnlijk heel anders naar kijken.
Voor de adverteerder is het vaak zo dat zijn op een goed controleerbare manier een groot netwerk aan extra advertentiemogelijkheden hebben. Veelal direct bij hun doelgroep. Sommige bedrijven doen zelf bijvoorbeeld zeer weinig aan marketing en als de affiliates een sterke doelgroep hebben en een uitgebreid netwerk, is het interessant hier gebruik van te kunnen maken. Zij zijn vaak een stuk beter in marketing en hier kunnen ze van profiteren.
De affiliate heeft als voordeel dat ze zonder eigen product of dienst toch geld kunnen verdienen met hun platform, website of Social Media-kanaal. Daarbij is het promoten van relevante producten voor de doelgroep een toegevoegde waarde voor de bezoeker. Zij leren producten kennen waar ze eerder nog niet van gehoord hadden die mogelijk een goede oplossing kunnen zijn voor iets waar zij mee zitten. Daarnaast kan de affiliate vaak ook meer uitleggen over de werking, waardoor het voor de bezoeker enkel interessanter wordt.
Door de wisselwerking tussen bezoeker, affiliate en adverteerder is affiliate marketing eigenlijk de perfecte win-win-win situatie. Elk onderdeel kan een extra toegevoegde waarde bieden. Daarnaast is affiliate marketing in principe gratis om mee te beginnen, anders dan bij bijvoorbeeld een MLM-model. Daarnaast hoef je ook niemand uit je netwerk weer aan te laten sluiten om daar aan te verdienen. Zo zit je aan niemand vast en heb je verder niemand nodig om het werkend te maken.